DANVIK BORETTSLAG
EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTET 2015

AKTUELT  -  STYRENYTT  -  BONYTT  -  FOTOALBUM  -  VIKTIG INFO  -  HMSSPØRSMÅL&SVAR  -  INNHOLD

Ekstraordinært årsmøte 2015
Til behandling forelå forslag om nye garasjer etc.

Dagsorden:
1. Konstituering
- Åpning ved styreleder
- Status for fremmøte
- Godkjenning av innkalling
- Valg av sekretær
- Valg av møteleder
- Valg av andelseier til å undertegne protokollen (sammen med møteleder)
- Godkjenning av dagsorden
2. Orientering fra styret v/Håkon Johansen. Evt. spørsmål.
3. Orientering fra arkitektfirmaet DRMA. Evt. spørsmål.
4. Presentasjon av forslag til vedtak v/styret. Evt. spørsmål.
5. Avstemning.

 

Bakgrunn
Dagens garasjeanlegg er i dårlig forfatning og dessuten for smale for en moderne bilpark. Med dette som utgangspunkt ble det lagt fram forslag på generalforsamling i DBBL våren 2015 om å utrede bygging av nye garasjer. Vedtak, fattet på årsmøtet i mars:

«Styret får i oppdrag å utvikle flere løsningsforslag, med kostnadsrammer, som skal fremlegges ved en ekstraordinær generalforsamling innen høsten 2015. Styret må tenke helhetlig og utvikle alternativer som inkorporerer viktige hensyn, for eksempel plassering av søppelkasser, asfaltering av fellesområder og biloppstillingsplasser»


Forslaget ble begrunnet på følgende måte:
«Vi bor i et sentralt og ettertraktet nabolag. Dagens garasjer er i dårlig forfatning. Anlegget forfaller og fundamentet har forskjøvet seg over tid. Dessuten er garasjene bygget for mindre biler enn folk har i dag. Vedlikehold og utbedringer av eksisterende anlegg vil ikke løse disse utfordringene. Et nytt og bedre garasjeanlegg vil både øke nytteverdien for beboerne og markedsverdien av rekkehusene. Vårt ønske er at vi får nye garasjer som er bredere enn dagens løsning og bygget på en forskriftsmessig måte for å sikre lang levetid. Estimat fra en garasjeleverandør, etter befaring av vårt anlegg, er at det vil koste ca. kr. 100.000 per garasje.»

Siden årsmøtet tidligere i år har styret valgt DRMA til å utvikle løsningsforslag til nytt garasjeanlegg og utomhusanlegg som har utformet tre forslag til nye garasjeanlegg.
DRMA har også møtt med Drammen kommune for å avklare eventuelle krav eller begrensninger som kommunen kan komme til å stille i en søknadsprosess. Vår saksbehandler i Drammen kommune er opptatt av at det må foreligge en søknad før kommunen kan gi konkrete tilbakemeldinger og avklaringer rundt prosjektet. Kommunen er i utgangspunktet positiv til prosjektet og vil raskt komme med tilbakemeldinger når søknaden er sendt inn og komme med innspill på endringer som kan løse eventuelle utfordringer. 
Vi har fått tydelige signaler at kommunen ikke ønsker mer enn en parkeringsplass per boenhet.
 

Hvilke alternativer har vi for nye garasjer?
Mange mulige løsninger ble utforsket som resulterte i følgende retninger:
1.
    Bygge nye garasjer hvor eksisterende garasjer er plassert. En ekstra garasjerekke vil bli etablert ved fotballbanen. Se skissene Alternativ 1a og 1b.
2.
    Bygge nye garasjer hvor eksisterende garasjer er plassert. Ved fotballbanen vil to garasjerekker bygges, i stedet for dagens løsning med en rekke, og retningen på garasjene vil snus 90 grader. Det vil si at disse garasjene er bygget i samme retning som rekkehusene 36 til 40. Se skisse Alternativ 2.
3.
    Bygge om eksisterende kjeller til parkeringsanlegg.
4.
    Bygge parkeringshus. 

Det ble tidlig klart at punkt 3 og 4 var lite aktuelle alternativer å jobbe videre med. Begrunnelsene er:
·
         Å bygge om kjelleren er risikabelt p.g.a. eksisterende konstruksjon. En slik ombygging ville dessuten kreve svært store økonomiske investeringer. I tillegg er det samlede arealet i lokalet for lite til at det egner seg som et parkeringshus.
·
         Et parkeringshus har en kostnadsramme som er omtrent 3 ganger beløpet nye garasjerekker vil koste. 

Prosjektet videre har derfor vært konsentrert rundt alternativene 1 og 2. For begge disse løsningers vedkommende, er det – etter krav fra Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD) - lagt opp til felles, sentralisert renovasjonsløsning med ett eller to avfallspunkter. Det betyr at også restavfall og våtorganisk vil bli flyttet vekk fra hver enkelt bolig. Det foreslås helt eller delvis nedgravd søppelløsning.
Nedenfor er en nærmere beskrivelse av disse to alternativene, samt aktuelle tegninger.
 

Alternativ 1a

-          Minimum 8 meter mellom garasjerekkene ved Andedammen

-          Minimum 7 meter mellom garasjerekkene ved fotballbanen

-          Mulighet for to utkjøringer ved begge parkeringsplasser

-          Hentepunkt for søppel mot Andedammen er i enden av området (her er det litt høydeforskjell, denne løsningen må bearbeides litt i forhold til dette og i forhold til vann- og avløpstraseen som går under en evt. ekstra inn/utkjørsel).

-          Hentepunkt for søppel ved fotballbanen må være slik at søppelbilen (på opptil 15 meter) kan parkere på nåværende veistykke.

-          Murgarasjen der det nå er plass til to biler ombygges med garasjebredde som de nybygde garasjer (ekstra plass her kan brukes til felles redskapsbod).

-          Parkeringsplasser ved murgarasjen/AM Knudsens gate beholdes som i dag.  

Alternativ 1b

-          Endringen fra Alternativ 1a er at søppelpunktet ved Andedammen er flyttet fra den ene enden av garasjerekken til den andre.

-          Dette alternativet har ingen ekstra utkjøring ved Andedam-garasjene – dvs vi får 1-2 parkeringsplasser i stedet - og forutsetter at søppel-bilen rygger inn til hentepunktet.  

-          Bredden mellom garasjerekkene mot Andedammen blir minimum 7,2 m.

-          Garasjene ved fotballbanen er de samme som i Alternativ 1a.
 

Alternativ 2 

-          Garasjene ved fotballbanen er snudd 90 grader som resulterer i egne innkjørsler til garasjedelen og til beboerområdet. 

-          I dette alternativet blir det to færre garasjer i den midtre delen og de blir flyttet til rekkene ved Andedammen.

-          Med to ekstra garasjer må stien endres noe.

-          Nåværende murgarasjer vil ikke lenger bli brukt til garasje.

-          Løsningen er foreslått med kun ett renovasjonspunkt.

 

Styrets forslag til vedtak:

Ekstraordinær generalforsamling i Danvik borettslag ønsker:
1.
    At det skal bygges 32 nye garasjer med en indre bredde på 2,8 m og med lengde som dagens, samt med gode inn- og utkjøringsforhold.
2.
    At de øvrige 5 garasjer oppgraderes etter behov.
3.
    At fremlagte alternativ 1 (a eller b) er ønsket som modell for nytt garasjeanlegg i borettslaget. Dvs. med
- to garasjerekker både ved Andedammen og ved fotballbanen (32 garasjer)
- ingen bygningsmessige endringer i garasjene mot A M Knudsens gate (4 garasjer)
- fortsatt garasje i murbygningen (1 garasje).
4.    At det plasseres to oppsamlingspunkter for alt søppelavfall, helt eller delvis nedgravd, i tilknyting til garasjeanleggene ved Andedammen og fotballbanen.

5.
    At det gjøres nødvendig grunnarbeid og nyasfaltering på borettslagets allerede asfalterte fellesområder. 

Totale kostnader ved ovennevnte tiltak skal ikke overstige kr 7.500.000. Av dette foreslås kr 5.500.000 dekket ved opptak av lån, mens kr. 2.000.000 tas av borettslagets allerede oppsparte midler. Forutsatt 3% rente og 25 års avdragsperiode, vil dette bety en månedlig husleie-økning på kr 700.

Det foreslås samtidig nedsatt en prosjektgruppe bestående av to fra styret (inkludert styreleder), en fra Teknisk Utvalg og en valgt av generalforsamlingen til å forestå anbudsutarbeidelse.
Prosjektgruppen rapporterer til styret, som også godkjenner evt. kostnader i forbindelse med utarbeidelse av anbud.
På bakgrunn av innkomne anbud, tar styret nødvendige avgjørelser vedr. valg av entreprenør og igangsetting.

Dersom aktuelt anbud overskrider ovennevnte totale kostnadsramme med over 10%, behandles forslag om garasjer på nytt av generalforsamlingen, som da vil stå fritt til å velge alternative løsninger.

Protokoll
fra ekstraordinært årsmøte i Danvik borettslag
onsdag 25.11.2015
kl 18.30 på Danvik Folkehøgskole.

Tilstede: Følgende andelseiere var representert: 36, 38, 40, 42, 44, 46, 50, 52, 56, 62, 64, 68, 72, 74, 82, 84, 88, 92, 104, 106, 108, 110,  112, 114.
Følgende andelseiere hadde levert fullmakt: 48, 60, 66, 80, 102.

1. Konstituering.
- Styreleder ønsket velkommen til alle fremmøtte.
- Totalt 24 andelseiere var til stede, og det ble levert fullmakt for 5 andelseiere.
- Innkallingen ble godkjent
- Til sekretær ble valgt Jan Christensen (40)
- Til møteleder ble valgt Geir Forbord (64)
- Til andelseier til å undertegne protokoll ble valgt Jan Erik Reffhaug (110)
- Dagsorden ble godkjent.

2. Orientering v/styret
Haakon Johansen fra styret orienterte om garasjeprosjektet så langt.
Han tok utgangspunkt i at Teknisk Utvalg mente at garasjene mot Andedammen og ved fortballbanen var i dårlig stand, samt ønske fra mange andelseiere om bredere garasjer.
Nevnte 4 aktuelle alternativer:
1) Løsning med to garasjerekker både mot Andedammen og ved fotballbanen.
2) Samme garasjeløsning mot Andedammen, men garasjerekkene ved fotballbanen snudd 90 grader.
3) Bruk av kjelleren.
4) Bygge parkeringshus.
Kjellergarasje ble for vanskelig/farlig, parkeringshus ble for dyrt. Styret ønsket derfor å gå videre kun med alternativ 1 og alternativ 2.

3. Orientering v/arkitekt
Arkitekt Erik Hoen-Lund fra arkitektfirmaet DRMA orienterte nærmere om foreslåtte alternativer.
- Tomta vår allerede hadde for lite grøntarealer og at kommunen ønsket derfor færre parkeringsplasser enn i dag. Krav: 1 parkeringsplass/garasje pr husstand.
- RfD ville kreve felles søppelløsning, dvs. maksimum 2 leveringspunkter.
- Foreslått garasjebredde ville bli ca 288 cm.
- Var mulig både å lage en ekstra garasjeplass ved Andedammen, fortsatt å bruke murgarasjene, og å lage bredere garasjer også mot A.M.Knudsens gate.

4. Presentasjon av forslag v/styret.
Haakon Johansen presenterte styrets forslag, med mindre korrigeringer i forhold til tidligere offentliggjorte forslag.
- Fra andelseier med garasje mot A.M. Knudsens gate ble det utrykt misnøye med forslaget, bl.a. at det virket urettferdig at de ikke skulle få nye garasjer – bare oppgradering av de nåværende - siden de også ville få husleieøkning.
- Det ble uttrykt ønske om å holde informasjonsmøter underveis i garasjeprosessen.

5. Avstemning.

A.   A. Det ble først stemt over ja eller nei til nye garasjer.
Forslaget ville kreve 2/3 flertall, dvs. minst 20 stemmer for å bli vedtatt.
Det ble forlangt skriftlig avstemning.
Resultatet: 24 ja, 5 nei.
Vedtak: Forslag om å bygge nye garasjer vedtatt.

B.   B. Haakon la fram revidert forslag fra styret:
”Ekstraordinær generalforsamling i Danvik borettslag ønsker:
1. At det skal bygges 32-34 nye garasjer med en indre bredde på minst 2,8 m og med lengde som dagens, samt med gode inn- og utkjøringsforhold.
2. At de øvrige garasjer oppgraderes etter behov i samråd med aktuelle andelseiere.
3. At fremlagte alternativ 1 (a eller b) er ønsket som modell for nytt garasjeanlegg i borettslaget.
4. At det plasseres to oppsamlingspunkter for alt søppelavfall, helt eller delvis nedgravd, i tilknyting til garasjeanleggene ved Andedammen og fotballbanen.
5. At det gjøres nødvendig grunnarbeid og nyasfaltering på borettslagets allerede asfalterte fellesområder. 
- Totale kostnader ved ovennevnte tiltak skal ikke overstige kr 7.500.000. Av dette foreslås kr 5.500.000 dekket ved opptak av lån, mens kr. 2.000.000 tas av borettslagets allerede oppsparte midler. Forutsatt 3% rente og 25 års avdragsperiode, vil dette bety en månedlig husleie-økning på kr 700.
- Det foreslås samtidig nedsatt en prosjektgruppe bestående av to fra styret (inkludert styreleder), en fra Teknisk Utvalg og minst en valgt av generalforsamlingen til å forestå anbudsutarbeidelse.
Prosjektgruppen rapporterer til styret, som også godkjenner evt. kostnader i forbindelse med utarbeidelse av anbud.
På bakgrunn av innkomne anbud, tar styret nødvendige avgjørelser vedr. valg av entreprenør og igangsetting.
- Dersom aktuelt anbud overskrider ovennevnte totale kostnadsramme med over 10%, behandles forslag om garasjer på nytt av generalforsamlingen, som da vil stå fritt til å velge alternative løsninger.”
Det ble ikke fremlagt alternative forslag.
Vedtak: Ovennevnte reviderte forslag fra styret vedtatt.

C.  Det kom forslag på 2 representanter til prosjektgruppa.
Vedtak: Følgende ble enstemmig valgt av generalforsamlingen:
Geir Enersen (nr 46)
Odd Engedahl (nr 80)

Geir Forbord (sign møteleder)
Jan Erik Reffhaug (sign protokollunderskriver)
Jan Christensen (sign referent)

Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com