Velkommen til
Danvik borettslag!
Vi ønsker å informere litt om Danvik
Borettslag.
Informasjonen er viktig for deg som er ny i borettslaget, men også for
deg som kanskje skal foreta ombygninger. Du finner mer informasjon på
borettslagets interne nettsider:
www.danvikbl.no/beboer.htm
Inn- og utflytting.
Når du flytter inn – eller flytter ut - er det ofte behov for å
frakte møbler etc. så nær husinngangen som mulig.
Dette er selvsagt greit, samtidig som det er viktig at evt. flyttebil
fjernes fra borettslags-veien straks du er ferdig med av/pålessingen
slik at ikke fremkommelighet for andre hindres. Det samme gjelder om du
har håndverkere på besøk.
Oppussing/ombygging
Mange nyinnflyttede ønsker å pusse opp, evt foreta visse ombygginger.
All innvendig oppussing er ditt eget ansvar, men før du begynner
oppussingen bør du sjekke at den gjøres i tråd med bygningens
konstruksjon. Bærevegger må for eksempel ikke flyttes.
- I baderom, wc, vaskerom og bod nede, må du huske ikke å dekke til
lufteventilene som er i taket.
- Dersom du skifter kjøkkenventilator og velger type med egen motor skal
ventilasjonsrøret fra denne kjøkkenvifta kobles direkte til det ene
lufterøret på taket. Indre dimensjon på dette ventilasjonsrøret er 125
mm. Om kjøkkenventilator-røret har annen diameter, må det fores så det
blir tett. Du bør du påkoste regulerbar bryter til
loftsvifta (enten trinnnløs eller 1-2-3-bryter) sånn at du kan regulere
viftestyrken. Denne bryter kan gjerne plasseres nede, ved inngangen
til baderommet. Kostnadene i forbindelse med sånn bryter, er ikke borettslagets ansvar.
- Dersom du har "den gamle" løsningen: Kjøkkenventilator uten egen motor, skal
ventilasjonsrøret fra kjøkkenventilatoren kobles til selve loftsvifta.
Loftsvifta driver da kjøkkenventilatoren, og den regulerbare bryteren
skal være
”innebygd” i kjøkkenventilatoren.
-
Sørg for å bruke fagfolk dersom du for eksempel pusser opp baderom,
og/eller skal koble til vann eller strøm.
- Få kvittering for utført arbeid, og ta vare på kvitteringen(e). Om du seinere
skulle få skader i våtrom, meld i fra til styret! Sjekk samtidig om
skaden dekkes av håndverkeren som utførte arbeidet, eller av din
hjemmeforsikring. Borettslagets egen forsikring dekker større skader,
fratrukket en egenandel som du betaler, på 6.000 kroner.
-
I Drammen kommunes arkiv/Servicetorget, finnes en rekke tekniske
dokumenter om borettslaget den gang det var nytt i 1979/80. Du kan
enkelt gå inn på disse sidene ved å oppgi borettslagets bruksnummer:
19/165. Noe finnes også på våre hjemmesider, se spalten til
venstre.
Ansvar og forpliktelser går i arv
Dersom tidliger(e) andelseiere har utført ombygninger, blir ny
andelseier ansvarlig for eventuelt vedlikehold som i den forbindelse
måtte være nødvendig.
Alt uteareale eies av fellesskapet. Andelseiere disponerer bruksarealet
foran og bak egen bolig, evt. også ved siden av boligen. Med sånn bruksrett
følger også vedlikeholdsansvar for dette arealet.
Søknader
Enkelte utendørs tiltak som du ønsker å utføre, trenger godkjenning fra
styret. For eksempel fasadeendringer. Noen søknader må i tillegg også
godkjennes av kommunen. I såfall må du selv betale et ekstra gebyr til
kommunen. Det er viktig at du tar kontakt med styret før arbeidet begynner.
Ønsker du å ha husdyr, må du også søke styret på forhånd. Hund skal holdes
i bånd innenfor borettslagets område.
Årlig generalforsamling
I første halvår, hvert år, avholdes borettslagets ordinære generalforsamling
(årsmøte) der vi legger fram beretning, regnskap og budsjett.
Vi behandler eventuelle innkommende saker fra andelseierne, for eksempel
endring av husordensreglene.
På generalforsamlingen velges også tillitsvalgte, etter innstilling fra
valgkomiteen.
Ta kontakt med valgkomiteen dersom du er interessert i tillitsverv!
Alle kan levere saker som de ønsker tatt opp på generalforsamlingen
innen en kunngjort frist.
Minst 4 andelseiere (10%) kan også kreve at det - når som helst - innkalles til
ekstraordinær generalforsamling.
Dugnad
Som hovedregel har vi dugnad på en bestemt og forhåndskunngjort dag hver
vår og høst. Vi rydder bort rusk og rask, og gjør enklere
vedlikeholdsoppgaver. Dugnadsdeltakelse er frivillig. De som deltar på
dugnaden og skriver seg på dugnadslista, får - om de ønsker - en liten oppmerksomhet av
borettslaget ved juletider.
Søppel, papir og plast
Alle søppelbeholdere er felles og er plassert på to punkter: Ved
garasjene nærmest Andedammen og ved garasjene nærmest Fotballbanen.
Søppel må kildesorteres. Matavfall, restavfall og papir tømmes annenhver uke.
Papir/plast tømmes hver 4. uke, glass/metall hver 8. uke.
Er containerne fulle, vent til
etter tømming. Ikke legg ting utafor containerne. Sånt tiltrekker fugler,
mus og rotter. Renovasjonsselskapet kan dessuten nekte å ta med dette avfallet.
Husk at isopor ikke skal legges i papir/plastcontaineren, men i din egen
container for restavfall. Større mengder isopor må du selv frakte til
for eksempel Lindum.
Snørydding/strøing
På de interne veiene har vi en traktor som brøyter og strør fellesveiene.
Veien derfra til utgangsdøra di, må du selv måke/strø. Om du synes du
det er glatt noen steder, er det viktig at du strør. Strøsand finnes i de
grønne plastkassene. P.g.a. rasfare anbefales at du fjerner snø fra lilletaket, over utgangsdøra di. Samt fra balkongen din og fra
garasjetaket ditt ved stort snøfall. Overflaten av søppelbeholderne må
også holdes fri for snø. Vi har ingen vaktmester, alle må
derfor bidra til selv å ta et tak.
Vann
På vaskerommet er det både vannmåler og en hendel for å stenge av vannet
til din bolig.
Når du reiser på ferie eller blir borte noen dager, er det viktig å
stenge av vannet. Da forebygger du evt. vann-lekkasjer. Varmtvannet kan
også med fordel slås av.
Ved bolig nr 98, er det en kombinert brannkum og vannkum. Her kan vann
til hele borettslaget, samt til husrekken nærmest Andedammen (98-114), skrus av.
Mellom bolig 64 og 66 er det en kum for avstengning av vann til
husrekkene 36-92. Foran bolig 36 for avstengning av vann for husrekka
36-40, og foran bolig 44 for husrekka 42-50.
Brannslukningsapparat og røykvarslere
Et pulverapparat og minst en røykvarsler i hver etasje hører med til
boligens utstyr og følger boligen ved salg. Brannslukningsapparatet
må være lett tilgjengelig. Viktig at alle som bor i leiligheten veit
hvordan apparatet fungerer og hvor det finnes. Røykvarslerne har batteri
som varer i hele levetiden, 10 år.
Brannslukkingsapparat og røykvarslere bør sjekkes regelmessig. Meld ifra
til styret om problemer.
GET – digital TV, bredbåndsabonnement og
telefoni
Basispakke/grunnpakke fra GET er inkludert i fellesutgiftene. Dvs. at du
har fri tilgang til ca 40 kanaler, opptaksmulighet,
internett/bredbånd samt ubegrenset "sky-lagring".
Det er også mulig å opprette GET telefonabonnement der du for eksempel
kun betaler for tellerskrittene, eller kjøpe tilleggstjenester, for
eksempel raskere bredbåndshastighet.
For å kunne bruke GET-abonnementet, trenger du GET-boks. Denne inngår i
fellesutgiftene.
Separat GETboks for trådløst modem inngår også i fellesutgiftene.
Eventuelle feil på signalene varsler du selv til GET på tlf
21545454.
Garasjer og p-plasser
Alle beboere oppfordres til å sette sine biler inn i garasjen. Vi har
få parkeringsplasser, derfor er det bra om disse i størst mulig grad benyttes av gjester, håndverkere etc. Fast parkering av biler på
borettslagets p-plasser er ikke tillatt. Borettslagets egne veier brukes
kun for av- og pålessing.
Elbil-ladning
Borettslaget er tilrettelagt for elbil-ladning, men den enkelte
andelseier må selv ordne med installering av lader etter bestemte
spesifikasjoner: Mode 3 lader med type 2-kontakt. 230V/1 fas. Om laderen
ikke har egen strømmåler, må dette også installeres. Vi anbefaler Salto
lader.
Installering av lader kan koste ca 25.000 kroner.
Ladestrøm betales av
den enkelte elbil-eier etter regning fra borettslaget. Lading av elbil
med vanlig stikkontakt er ikke tillatt.
Gressklipping og forefallende arbeid på
fellesområder
På sommerstid engasjerer vi et firma, evt. interesserte beboere, til
gressklipping av borettslagets fellesarealer. Annet forefallende arbeid
kan utføres av borettslagets egne medlemmer på dugnad eller
timelønnsbasis, eller av utenforstående.
Borettslagets ”eddik-kjeller”
Husrekken som ligger mot 1. Strøm terrasse, er til dels bygd over
kjelleren til den eddikfabrikken som lå her før våre boliger ble bygget.
Kjelleren er stor og mørk, og p.g.a. faren for muggdannelse ønsker vi at
den brukes minst mulig til oppbevaring av private ting. Eventuelt ønske
om bruk tas opp med styret. Inngang til kjelleren er fra trappehuset ved
nr. 88 eller direkte fra 1. Strøm Terrasse.
Avtrekk fra kjøkken, bad/WC, vaskerom og bod
På hvert loft er plassert ei vifte med motor. Denne gir såkalt ”mekanisk
ventilasjon”.
Det er viktig at styrken på loftsvifta kan reguleres med bryter, og at vifta er på hele
tiden. Loftsvifta kan av og til trenge reingjøring – spesielt dersom
kjøkkenvifta di er kobla til loftsvifta.
Ta kontakt med styret dersom du synes vifta fungerer dårlig.
Felleskostnader
Våre felleskostnader (”husleie”), består
bl.a. av følgende poster:
Utgifter til forretningsfører, forsikring av husene, honorar til styret,
låne- og renteutgifter, internett/bredbåndstilknytning, renovasjon,
snømåking/strøing, vedlikehold.
Utgifter vann/kloakk betaler du selv separat til Drammen kommune, etter
halvårige regninger.
Dersom du har ildsted, betaler du også selv kommunale utgifter til feiing og
tilsyn, avhengig av bruksmønster.
Felleskostnadene vurderes hvert år i forbindelse med borettslagets
budsjettering.
Pr. 1.1.20 er felleskostnadene kr 4.500 pr.mnd.
Husordensregler og vedtekter
Husordensreglene er til for at vi alle skal ha det greit i
borettslaget. Vi bor vegg i vegg, så det er viktig at vi har noen
felles ”kjøreregler” å forholde oss til. Reglene er vedtatt på
borettslagets generalforsamling, og gjelder for alle.
Husordensreglene, samt aktuelle borettslagsvedtekter, finner du på
borettslagets nettsider.
Husreglene kan endres av generalsforsamlingen med vanlig flertall.
Vedtektsendringer krever 2/3 flertall.
Informasjon
Borettslaget har egne nettsider som gir fortløpende, viktig
informasjon. Her får du mer utfyllende opplysninger om det meste. Av og
til sender vi også ut eget informasjonsskriv på papir.
For styret er det tidseffektivt å bruke e-post – og noen ganger sms -
som kommunikasjonsmiddel.
Gi derfor styret beskjed om din epost-adressse
og telefon-nummer så blir du jevnlig oppdatert. Om du ikke ønsker slik
varsling, gi beskjed til styret.
For styret er det tidsbesparende å kunne dele din epostadresse/tlfnr med
samarbeidspartnere som f.eks. kommunens vann/kloakk-tjeneste samt
brannvesen. Gi beskjed om du ikke ønsker sånn deling.
Borettslagets tillitsvalgte
Borettslaget har styre bestående av 5 personer, 5 varamedlemmer og
valgkomite på 2 personer. Vi har også et særskilt teknisk utvalg som
utpekes av styret, og som kan bestå av inntil 5 personer.
Styremedlemmene velges for 2 år, styrevaramedlemmer og valgkomiteens medlemmer
for ett år. Teknisk utvalg har en funksjonstid på 3 år.
Navn på aktuelle tillitsvalgte finner du på borettslagets hjemmesider.
Spørsmål
Dersom du har spørsmål etc. send oss gjerne en e-post: danvikbl@hotmail.com.
Drammen
februar/20 - Styret
|