ÅRSBERETNING 2017 FOR DANVIK BORETTSLAG
1. VIRKSOMHETENS ART OG BELIGGENHET
Danvik Borettslag ligger i Drammen kommune, og har
organisasjonsnummer 950603550.
Borettslagets formål er å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i
lagets eiendom og å drive virksomhet i tilknytning til dette.
2. TILLLITSVALGTE
Siden forrige valg har borettslagets tillitsvalgte vært følgende:
Verv |
Navn |
Valgt år |
Valgperiode |
Styreleder |
Jan Christensen |
2016 |
2 år |
Styremedlem |
Maria Broen |
2017 |
2 år |
Styremedlem |
Geir Forbord |
2016 |
2 år |
Styremedlem |
Nina Cecilie Lange |
2017 |
2 år |
Styremedlem |
Haakon Johansen |
2016 |
2 år |
|
|
|
|
1.
varamedlem |
Kristi Nyblin |
2017 |
1 år |
2.
varamedlem |
Jo Aaserud |
2017 |
1 år |
3.
varamedlem |
Odd Jorulv Engedahl |
2017 |
1 år |
4.
varamedlem
5.
varamedlem |
Linette Halck
Heidi Edvardsen |
2017
2017 |
1 år
1 år |
Styret konstituerte seg med Haakon Johansen som nestleder. Alle i
styret har ulike ansvarsområder.
Styremedlem Maria Broen ble langtidssjukemeldt i perioden, og fikk
permisjon fra sitt styreverv. 1. vara Kristi Nyblin rykket opp som
fast styremedlem ut inneværende periode, mens Maria ble 5.
varamedlem. Varamedlemmene får innkalling til styremøtene og har
møterett. Ved styreforfall innkalles varamedlem etter valgrekkefølge
med fulle styrerettigheter.
Borettslaget følger likestillingslovens bestemmelser og tilstreber
likestilling ved valg av tillitsvalgte samt ved nyansettelser.
DELEGATER TIL GENERALFORSAMLINGEN I NBBO
Jan Christensen ble valgt til delegat ved Nedre Buskerud
Boligbyggelag (NBBO) sin generalforsamling. Haakon Johansen ble
valgt til varadelegat.
NBBOs generalforsamling ble avholdt i juni. Jan Christensen møtte.
VALGKOMITE:
Lars Hjelmås og Andreas Kotsadam. Valgkomiteens oppgave har vært å
finne egnede kandidater til verv som er på valg.
3. STYRETS
ARBEID
MØTEVIRKSOMHET:
Siden forrige ordinære generalforsamling har styret avholdt 6 møter,
inkludert et kombinert styremøte og befaring, og behandlet og
protokollert 78 saker. Ved valgperiodens begynnelse ble det lagd
møtekalender for hele perioden.
Som forretningsfører får NBBO tilsendt protokoll fra
styremøter/generalforsamling. Forretningsfører oversender styret
forslag til bl.a. budsjett og regnskap. Styret har god kontakt med
forretningsfører om den daglige drift av borettslaget.
Vi har også, vederlagsfritt, brukt vårt medlemskap i Huseiernes
Landsforbund til diverse rådgivning.
SAKER SOM HAR VÆRT - OG ER - UNDER ARBEID:
Styret har hatt åpenhet som viktig prinsipp. Det betyr bl.a. at vi
er opptatt av informasjon og dialog, at henvendelser fra beboerne
tas på alvor og besvares raskt, og at styrereferater (minus
sensitive personopplysninger) gjøres kjent for beboerne. E-post og
borettslagets interne hjemmesider (www.danvikbl.no/beboer.htm)
spiller en viktig rolle i dette arbeidet, i tillegg har viktig
informasjon også blitt gitt på sms og på papir. Enten gjennom
oppslag ved postkassene eller ved egne kvartalsvise infoskriv.
Styrets oppfatning er at relevant og forståelig informasjon fremmer
beboernes interesse og ansvar, noe som er til fordel både for
styrets arbeid og for borettslaget som helhet.
I begynnelsen av perioden ble det lagd møteplan for hele perioden,
og forut for alle styremøter er dagsorden med saksliste sendt ut til
både styremedlemmer og varamedlemmer.
Styret har fordelt viktige arbeidsoppgaver seg i mellom og slik at
hvert medlem av styret har sine faste ansvarsområder. Samarbeidet i
styret, og forholdet mellom styret og beboerne, har vært godt.
a) Garasjene. Generalforsamlingen i 2015 vedtok med stort flertall
forslag om nye garasjer mm.
Styret engasjerte arkitektfirmaet DRMA til å utarbeide planer, disse
ble lagt fram for den ekstraordinære generalforsamlingen i november
2015. Det ble bl.a. vedtatt ei kostnadsramme på 7,5 millioner
kroner, hvorav 5,5 millioner skulle finansieres ved låneopptak. Ei
egen garasjegruppe ble nedsatt.
Kommunen godkjente rammesøknad i februar 2017. På bakgrunn av
rammesøknaden innhentet garasjegruppa anbud og fikk tilbud fra 4
firmaer. Drammensfirmaet Bogen og Mathisen, som bl.a.har erfaring
fra lignende garasjebygging på Åssiden, ble valgt. Seinere ansatte
styret Drammensfirmaet Stener Sørensen v/Arild Sando som byggeleder,
også etter anbud.
I forhold til opprinnelige planer, ble det etter råd fra Bogen og
Mathisen, foretatt mindre endringer i garasjerekkene ved
fotballbanen for å bedre inn- og utkjøringsforholdene. Vi antar at
dette ikke vil medføre problemer i forbindelse med
igangsettingsstillatelse og andre nødvendige kommunale tillatelser.
Vi har som mål at arbeidet med de nye garasjene skal begynne
våren/18, og være avsluttet samme høst. Anleggstiden er beregnet til
5-6 måneder.
b) Ventilasjon. Skifte av nye loftsvifter og/eller regulerbare
loftsvifte-brytere i forbindelse med boligenes mekaniske
ventilasjon, ble avsluttet i 13 boliger begynnelsen av 2017. For at
loftsvifte- og bryterskifte skal ha best effekt, anbefaler styret
a) at andelseier på forhånd har installert kjøkkenvifte med separat
motor og
b) at ventilasjonsrør fra kjøkkenvifta tilkobles allerede
installert ledig luftepipe.
c)
Terrasse/balkongdører. Etter forutgående undersøkelse blant
andelseierne , vedtok styret å skifte ut samtlige orginale terrasse-
og balkongdører, totalt 72 dører. Anbud ble sendt til 4 firmaer, og
vi valgte Drammensfirmaet Trebo a.s. Dørene er av merke
Fjerdingstad. Arbeidet ble utført våren 2017. Dørene leveres med
garanti, og noen mindre justeringer er blitt foretatt.
d) Kjelleren. Borettslagets kjeller, som 4 boliger hviler på, er i
lite bruk. Vi har fått flere – til dels motstridende -
løsningsforslag til oppgradering av kjelleren, med prislapper på
pluss minus en halv million kroner, men har foreløpig valgt ikke å
gå videre med dette. I stedet ønsker vi å reingjøre/sandblåse de
mest utsatte steder.
De som i dag ønsker å lagre ting i kjelleren, må på forhånd ta dette
opp med styret.
I forbindelse med riving av gamle garasjer og bygging av nye, vil
det – på eget ansvar - bli mulig å lagre ting midlertidig i
kjelleren.
e) Vann- og kloakkavgift, feiing og tilsyn, dugnad. F.o.m. 1.1.2017
betaler den enkelte andelseier vann- og kloakkavgift direkte til
Drammen kommune. F.o.m. 1.1.2018 betaler den enkelte andelseier også
avgift til feiing og tilsyn av fyringsanlegg direkte til kommunen.
F.o.m. 1.1.2018 bortfaller også den særskilte dugnadsinnbetalingen -
og dugnadsutbetalingen for dugnadsdeltakere. Dugnadsinnbetalingen
har tidligere blitt innkrevd sammen med fellesutgiftene.
Avgiftene til kommunen varierer med individuelt
forbruk/bruksmønster. Styret var derfor av den oppfatning at disse
utgiftene burde tas ut av felleskostnadene og i stedet betales
direkte til kommunen av den enkelte andelseier. Avgiftene kan
betales via gebyrfri avtalegiro/e-faktura.
Siden det til tider har vært vanskelig å finne relevante
dugnadsoppgaver for alle andelseierne, mente styret at avgiften
burde bortfalle. Dugnadene vil imidlertid fortsette, og styret er
innstilt på å gi de som deltar en liten påskjønnelse.
f)
Brannsikring. Det private firmaet Trygg og Sikker utførte i november
brannsikringskontroll, dvs. sjekk av røykvarslere og pulverapparat
samt evt. rådgivning. Kontrollen var gratis og frivillig.
Bare 8 beboere meldte sin interesse, en andelseier fikk merknad om
at brannvarsler må være minst 50 cm fra vegg. Ellers OK. De som ikke
har hatt brannsikringskontroll, har hver fått utdelt 2 batterier. De
som har eget alarmsystem, omfattes ikke av kontrollen med
røykvarslere.
Styret har en pågående diskusjon om hensiktsmessigheten med slik
brannsikringskontroll, ikke minst på bakgrunn av at mange
andelseiere som ikke har hatt slik kontroll på mange år, ikke har
vært interessert.
g)
Søknader/henvendelser fra beboere. Vi har i perioden fått søknader
om
- oppsett av markise som hviler på rekkverk (innvilget)
- ønske om rett, og ikke skrått, balkongskille (avslått)
- sammenhengende skillevegg fra balkong og ned til platting
(godkjent)
- flytte parkering-forbudt-skiltet ved AM Knudsens gate nærmere
gangvei-utgang (innvilget av styret, avslått av kommunen)
- installering av varmepumpe, endeleilighet (innvilget)
- skifte av vindu i sportsbod for egen regning, samme utseende som
nå (innvilget)
- dekke av regning, reparasjon av stuetak (innvilget)
- søknad vedr. at styret kjøper inn utstyr for å måle radon
(utsatt).
I tillegg ble godkjent ny andelseier i nr 68. For fremtiden vil
godkjenning av nye andelseiere bli delegert til boligbyggelaget (NBBO).
h) GET. Styret undertegnet sommeren 2017 ny avtale med GET,
gjeldende i 5 år. Avtalen er rimeligere enn den forrige, og gir
bl.a. bedre hastighet, gratis trådløst modem og ubegrenset
”sky”-lagring.
Det har tidvis vært klager på dårlige TV-signaler, flimring etc.
Andelseierne anbefales selv å ta dette direkte opp med GET, bruk
gjerne tlf 21 54 54 54.
i) Boalliansen. Styret vedtok å melde seg inn i Boalliansen, som er
en sammenslutning av borettslag/sameier hovedsakelig i
Drammensområdet. Boalliansen arbeider for lavere priser på
varer/tjenester, og tilbyr også et eget system for nettsider,
beboervarsling, arkivering etc. Som følge av medlemskapet fikk vi
satt ned GET-avgiften med et beløp som mer enn oppveies av
medlemskontigenten.
j) Sjekking av vegger og tak. Snekker Holmstrøm ble engasjert for
sjekking av fasadevegger for råte og beslag på tak. Pga sykdom ble
arbeidet forsinket. Fasadadevegger og balkonger ble undersøkt,
takene vil først bli undersøkt i 2018. På noen av
fasadene/balkongene ble det oppdaget råte. Noe vil bli utbedret av
borettslaget, annet er den enkelte andelseiers ansvar. Aktuelle
andelseiere vil i løpet av våren/18 få tilsendt særskilt rapport.
k) Søppeltømming. Avfallscontainere for mat- og restavfall ble
høsten 2017 fjernet fra de enkelte boliger og plassert sammen med de
felles avfallscontainerne for papir, plast og glass/metall ved
garasjene ved fotballbanen og ved garasjene nærmest Andedammen. Når
avfallscontainerne er fulle, er det viktig at avfall ikke puttes
utenfor containerne da dette kan tiltrekke fugler, rotter og mus,
foruten at det gir besøkende et dårlig inntrykk av borettslaget.
I forbindelse med nytt garasjeanlegg vil det bli satt opp delvis
nedgravde avfallscontainere ved garasjene ved fotballbanen og ved
Andedammen, av merke Molok Domino, anbefalt av renovasjonsselskapet.
l) Parkering. ”Ulovlig” parkering både på borettslagets interne
veier og over lengre tid på borettslagets egne parkeringsplasser, er
for mange en kilde til irritasjon. Her er det viktig at husreglene
følges:
Bare av- og pålessing på borettslagets interne veier, ingen
hensetting av biler på borettslagets egne parkeringsplasser – bruk
egen garasje. Kontakt styret om du trenger dispensasjon, for
eksempel dersom håndverker er på besøk.
m) Plenklipping. Styret prøvde også i år å få en/flere beboere
interessert i å ta plenklipping etc mot godtgjørelse. Styret har
tidligere vedtatt at beboer som utfører praktisk arbeid for
borettslaget, kan avlønnes med 175 kr/t.
Ingen var interessert. Gressklippingen ble derfor foretatt av NBBO
Vaktmesterservice, som er en underavdeling av NBBO.
n) Brøyting og strøing. Firma Tor Ole Sand har vært ansvarlig for
snømåking, sandstrøing og fjerning av grus. Viktig at andelseierne
tar ansvar for å legge ”brukt” grus tilbake i strøkassene for bruk
til neste sesong.
o) Dugnad. Borettslaget har avholdt to dugnader, i april og
september, med god deltagelse. De som deltok fikk tilbakebetalt
dugnadsandelen i husleia, kr. 600 pr. gang. F.o.m. 1.1.18 bortfaller
den særskilte dugnadsavgiften.
p) Beboerfest. I likhet med fjoråret, ble det også i år arrangert en
seinsommer-beboerfest. I år hadde vi den på fotballbanen, der det
også ble arrangert leker. Mange barn og voksne deltok – helt til det
begynte å regne. Hver og en tok med seg mat, drikke og stol, og en
andelseier lånte oss grillen.
q)
Skadedyr. Borettslaget har avtale med ABC skadedyrteknikk. De
sjekker borettslagets 12 åtestasjoner (plassert ved endeveggene på
borettslagets 6 husrekker) 4 ganger i året, og legger ut – om
nødvendig - gift (åte) mot rotter og mus. Motgift mot giftstoffet
Bromadiolen er vitamin K1.
En andelseier som lurte på om det var rotte i veggen mellom seg og
naboen er bedt om å kontakte firmaet direkte, tel 32854836.
r) Strøm. Strøm til utelys, kjeller og garasjer dekkes av
borettslaget. Det er viktig at dette nettet ikke overbelastet da
kapasiteten er begrenset. I forbindelse med nytt garasjeanlegg, vil
fellesstrøm-kapasiteten bli utvidet og anlegget vil bli tilrettelagt
for elbil-ladning.
s) ”Redd Marienlyst”. Styret meldte tidligere borettslaget inn i
aksjonen ”Redd Marienlyst”. I fjor høst vedtok bystyret å skrinlegge
planene og Marienlyst fortsetter dermed som grøntområde og ikke som
nytt boområde.
t) Vedtekter og ansvarsforhold. Styret mener at borettslagets
vedtekter bedre bør klargjøre hvilket vedlikehold som er
borettslagets ansvar og hvilket som er den enkelte andelseiers
ansvar. Etter styrets mening er dette viktige tiltak både for
vedlikeholdsplanlegging og for et mest mulig bærekraftig borettslag.
Styret ønsker å nedsette ei gruppe med deltakere både fra
tillitsvalgte og styre som kan komme med forslag til revidering av
vedtektene. Hittil har ingen andelseiere meldt interesse for å være
med i ei slik gruppe, og arbeidet er utsatt.
Styret er av den prinsipielle oppfatning at de utgifter som er mer
individuelt betinget – og der det ikke oppnås borettslagsfordeler -
skal være den enkelte andelseiers ansvar.
u) Representasjon. Styreleder Jan Christensen representerte
borettslaget på Nedre Buskerud Boligbyggelag (NBBO) sitt årsmøte i
juni. Han deltok også på temakveld om forsikring, i kurs om
budsjettarbeid og på NBBOs høstseminar. Styremedlem Cecilie Lange
har deltatt på kurs i styrearbeid.
v)
Teknisk Utvalg. Teknisk Utvalg har i perioden ikke avholdt egne
møter. Teknisk Utvalg har en funksjonstid på 3 år. (Nytt Teknisk
utvalg ble oppnevnt på styremøtet i februar 2018. Oppnevnt ble:
Kristi Nyblin, Geir Enersen, Einar Fossberg og Jo Aaserud ).
w) Garasjegruppa. Prosjektgruppa i forbindelse med den vedtatte
garasjeutbyggingen, ”garasjegruppa”, har – i samråd med styret -
utarbeidet tilbudsdokumenter og vurdert de ulike anbudene. På
bakgrunn av garasjegruppas tilrådninger valgte styret både
totalentreprenør og byggeledelse.
Garasjeguppa hadde i 2017 totalt 5 møter, samt e-post og
telefonkontakt. Gruppa består av Haakon Johansen (nr 36, leder),
Kristi Nyblin (nr 112), Geir Enersen (nr 46), Odd Engedahl (nr 80)
og Jan Christensen (nr 40).
Styret er av den oppfatning at det utførte løpende og periodiske
vedlikeholdet er tilstrekkelig for å opprettholde den bokførte
verdien på bygningsmassen.
4.
HELSE MILJØ OG SIKKERHET (HMS)
Forskrift om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid krever at
styret i borettslaget plikter å sørge for systematisk oppfølging av
de krav fastsatt i lovgivningen.
Borettslaget har gjennomført en del forebyggende arbeid på dette
området.
I siste styreperiode er det utført lovpålagte kontroller på disse
risikoområdene i borettslaget:
- Tilbud om brannsikringskontroll ved firma Trygg og Sikker
- Inspeksjon av borettslagets ytre områder, inkludert fasader på
boliger. Enkelte av hageområdene er vanskelig tilgjengelige, og de
bør beskjæres for å bedre framkommelighet ved evt. ulykker. Også
viktig at balkongstøtter er solide og tilstrekkelig dimensjonerte.
- Strøing på felles veier. Andelseierne strør som regel ved
postkassene, firma Ole Sand strør på parkeringsplasser og
borettslagets interne kjøreveier.
Borettslaget har, på sine hjemmesider, utarbeidet en sjekkeliste som
andelseierne oppfordres til å bruke ved egenkontroll. Her nevnes
spesielt vann, strøm, brannsikring, ventilasjon, vinduer, søppel,
skadedyr, garasje. Se www.danvikbl.no/50.htm.
5.
BORETTSLAGETS EIENDOMSMASSE OG FORSIKRING
BOLIGER OG BYGNINGSTYPE:
Borettslaget består av 37 boliger, fordelt på 6 husrekker.
Lagets eiendom har gårds- og bruksnr 19/165.
BYGNINGSFORSIKRING:
Borettslagets bygningsmasse er fullverdiforsikret med bygningskasko
i Gjensidige. Forsikringen omfatter blant annet bygningsmessig
tilleggsinnredning, fellesinventar, ulykkesforsikring ved dugnader
organisert av borettslaget, styreansvar, rettshjelp og naturskade
jfr. Lov om naturskade.
Forsikringen omfatter ikke innbo og løsøre hos den
enkelte andelseier.
Egenandelen ved skader vil også i 2018 være kr 6000,- for de fleste
typer skader.
For naturskader gjelder egne vilkår jfr. Lov om naturskade.
Hvis andelseier har skade og mener utgiftene skal dekkes av
borettslaget, må han/hun straks ta kontakt med styret. Dersom
kontakt ikke oppnås med styret, tas direkte kontakt med NBBO/Byggtek
(tel 32211570), evt Gjensidige direkte (døgnåpent, tel 03100).
NBBO/Byggtek vil, i samarbeid med styret/andelseier, sørge for at
skademelding blir sendt forsikringsselskapet.
Se nærmere informasjon på våre hjemmesider.
BORETTSLAGENES SIKRINGSORDNING
Borettslaget er innmeldt i Borettslagenes Sikringsordning AS.
Sikringsordningen har som formål å forestå utbetalinger til
borettslag som lider tap ved manglende innbetaling av
felleskostnader, forutsatt dokumentert tap ved salg. Egenandelen til
borettslaget er 10 % av totalt tap.
6.
BOLIGOMSETNING OG JURIDISKE ANDELSEIERE
I 2017 er det skrevet kontrakt om overdragelse av 1 bolig i
borettslaget. Salgssummen var kr 4,85 mkr.
Boligene omsettes til markedspris. Når det gjelder verdien på
boligene for øvrig kan NBBO gi prisantydninger ut i fra
omsetningspriser på tilsvarende boliger og i forhold til
boligmarkedet for øvrig. Andelseiere i borettslaget og NBBOs øvrige
medlemmer har forkjøpsrett til ledige boliger i borettslaget.
Pr. 31.12.2017 var det ingen juridiske andelseiere i borettslaget.
7.
BRANNFOREBYGGENDE TILTAK
I følge forskrift om brannforebyggende tiltak og branntilsyn, skal
alle boliger ha minst en godkjent røykvarsler i hver etasje, samt
manuelt slukkeutstyr i form av pulverapparat eller brannslange. Det
er borettslagets ansvar å skaffe og montere utstyret, mens det er
andelseiers ansvar å sørge for tilsyn og kontrollere at utstyret er
i orden. Dersom utstyret er defekt, meldes dette til styret.
8. PÅVIRKNING AV YTRE MILJØ/FORSKNING OG UTVIKLING
Borettslaget forurenser ikke det ytre miljø i vesentlig grad utover
det som må anses som normalt for et borettslag, og har ingen
påbegynte forsknings- eller utviklingsprosjekter.
9. FORRETNINGSFØRSEL OG REVISJON
Forretningsførselen for borettslaget er i henhold til kontrakt
utført av
Nedre Buskerud Boligbyggelag, og borettslagets revisor har vært BDO
AS.
Når det gjelder honorar til ovennevnte vises det til
resultatregnskapet.
10. BORETTSLAGETS ØKONOMI
RESULTAT 2017:
Styret bekrefter at forutsetningen for fortsatt drift er til stede
og at dette er lagt til grunn ved utarbeidelsen av årsregnskapet.
Borettslagets resultat ble et overskudd på kr 87.554.
Resultatet inneholder ikke opplysning om avdrag på borettslagets
lån. Avdrag på kr 269.722 er bokført i balansen. Informasjon om lån
og avdrag fremkommer i Note ”Langsiktig gjeld og pantstillelser,
samt under ”Disponible midler” i regnskapet.
Disponible midler pr. 31.12.2017 var kr 2.864.802.
Etter styrets oppfatning gir fremlagt årsregnskap med noter
fyllestgjørende informasjon og et rettvisende bilde av driften og
stillingen ved årsskiftet. For øvrig vises det til de enkelte
tallene i resultatregnskapet, balansen med oversikt over egenkapital
og gjeld samt notene til regnskapet for 2016.
BUDSJETT:
Budsjettet for 2018 er behandlet og vedtatt av styret. F.o.m. 1.1.18
er utgifter i forbindelse med feiing/tilsyn av brannvesenet, samt
dugnadsavgift, trukket ut av fellesutgiftene og dermed også av
budsjettet.
For øvrig vises det til budsjettkolonnen i resultatoppstillingen.
BORETTSLAGETS INNSKUDDS- OG LÅNEVILKÅR:
Innskudd driftskonto reguleres fortløpende etter nivået på
pengemarkedsrenten.
Den nominelle flytende lånerente på borettslagets lån i DnB var i
februar 2018 på 2,15 % p.a. (halvårlige belastninger). I forbindelse
med den planlagte garasjeutbyggingen må nytt lån tas opp. Styret er
da innstilt på å undersøke ulike tilbud for refinansiering, samt å
vurdere om vi – pga bedre forutsigbarhet – bør gå over fra flytende
til fast rente.
P.g.a. endringer i Regnskapsloven, gjeldende fra 1.1.18, er
lov-kravet om årsberetning bortfalt.
Styret mener, til tross for dette, at det er viktig å gi
andelseierne informasjon om saker av felles interesse.
Vi har derfor valgt å lage ovennevnte årsmelding.
Heretter har eventuelle årsmeldinger ingen formkrav til innhold, og
skal verken signeres, revideres eller sendes inn sammen med
borettslagets regnskap til Brønnøysund.
|
PROTOKOLL
FRA ORDINÆR GENERAL-FORSAMLING
i Danvik Borettslag 10.4.18 kl. 18.30 på Danvik
folkehøgskole.
Generalforsamlingen ble åpnet av styrets leder Jan
Christensen.
Han takket for frammøtet, ønsket spesielt velkommen til
ny andelseier i borettslaget: Familien Myklebust i nr
68. Han opplyste at det etter generalforsamlingen ville
være en kort pause med bevertning, og så beboermøte der
garasjesaken vil være et viktig punkt.
1. KONSTITUERING
1.1. Status fremmøte: 22 andelseiere var representert,
19 ved personlig frammøte og 3 fullmakter.
Følgende boliger var representert ved andelseier: 36,
38, 40, 42, 44 (2 personer), 46 (2 personer), 50, 62,
64, 68, 72, 74, 80, 84, 92, 106, 108, 110, 112.
Fra følgende boliger var det levert fullmakt: 48, 56,
102.
Fra NBBO møtte forvaltningskonsulent Torgeir Nielsen.
1.2. Valg av møteleder: Valgt ble styremedlem Haakon
Johansen.
1.3. Valg av sekretær: Valgt ble styreleder Jan
Christensen.
1.4. Godkjenning av innkalling: Innkalling ble godkjent.
1.5. Valg av en andelseier til å undertegne protokollen
sammen med møteleder: Valgt ble Odd Engedahl.
1.6 Godkjenning av dagsorden: Dagsorden ble godkjent.
2. ÅRSMELDING FRA STYRET 2017
Årsmeldingen ble gjennomgått av styrets leder Jan
Christensen.
Ingen andelseiere hadde spørsmål vedrørende
årsmeldingen.
Vedtak: Styrets årsmelding for 2017 ble gjennomgått
og tatt til orientering.
3. ÅRSREGNSKAP FOR 2017
Årsregnskapet for 2017 ble gjennomgått av styrets
nestleder Haakon Johansen.
P.g.a. utskiftinger av balkong/terrassedører ble
overskuddet vesentlig mindre enn fjorårets.
Vedtak: Årsregnskapet 2017 som viser et overskudd
på kr 87.554, godkjennes.
Resultatet føres mot annen egenkapital i balansen.
4. GODTGJØRELSE TIL STYRET
Styret innstilte på samme honorar som i foregående
periode, da det ble forhøyet med 10.000 kroner.
Vedtak:
For perioden fra ordinær generalforsamling i 2017 til
ordinær generalforsamling i 2018, fastsettes
styrehonoraret til kr 54.800, som er av samme
størrelsesorden som foregående periode. Styret fordeler
selv honoraret blant sine medlemmer.
Som godtgjørelse for telefon og/eller internett gis det
kr. 1.000 til styreleder.
5. INNKOMNE FORSLAG
Det var ved fristens utløp ikke innkommet forslag fra
andelseierne.
6. VALG
Lars Hjelmaas redegjorde for valgkomiteens innstilling.
Det var kandidater til alle verv. Foreslåtte nye
kandidater var ikke tilstede, men ble presentert av
valgkomiteen.
Samtlige valg skjedde ved aklamasjon.
6.1. Styreleder for 2 år: Valgt ble Jan Christensen
(gjenvalgt).
6.2. 2 styremedlemmer for 2 år: Valgt ble Haakon
Johansen (gjenvalgt) og Geir Forbord (gjenvalgt).
6.3. 1 styremedlem for 1 år: Valgt ble Kåre Magne
Nielsen (ny).
6.4. 5 varamedlemmer til styret, alle for ett år: Valgt
ble Kristi Nyblin (gjenvalgt), Odd Engedahl (gjenvalgt),
Linette Halck (gjenvalgt),
Heidi Edvardsen (gjenvalgt), Osman Dreshaj (ny).
6.5. Valgkomite for ett år: Valgt ble Lars Hjelmås (nr
92, gjenvalgt) og Andreas Kotsadam (nr 88, gjenvalgt).
6.6. Delegat og varadelegat til NBBOs generalforsamling:
Valgt ble Jan Christensen med Haakon Johansen som vara
(begge gjenvalgt).
Alle valg/vedtak ble gjort enstemmig.
Generalforsamlingen ble hevet kl. 19.10.
Etter generalforsamlingen har styret følgende
sammensetning:
Leder: Jan Christensen, nr 40
Styremedlem: Haakon Johansen, nr 36
Styremedlem: Geir Forbord, nr 64
Styremedlem: Cecilie Lange, nr 56
Styremedlem: Kåre Magne Nielsen, nr 76
1. varamedlem: Kristi Nyblin, nr 112
2. varamedlem: Odd Engedahl, nr 80
3. varamedlem: Linette Halck, nr 82
4. varamedlem: Heidi Edvardsen, nr 74
5. varamedlem: Osman Dreshaj, nr 104
Protokollen er datert 10.4.18 og underskrevet av Haakon
Johansen (møteleder), Odd Engedahl (protokollunderskriver)
og Jan Christensen (sekretær).
Deltagerliste, generalforsamlingen

Referat beboermøte Danvik Borettslag
10.04.2018
Til stede: Alle som var på generalforsamlingen samt Kyrre
Hagen fra firma Bogen og Mathisen (totalentreprenør) og
Arild Sando fra firma Stener Sørensen (byggeleder).
Møteleder: Haakon Johansen.
Referent: Geir Forbord.
Garasjeprosjektet:
Haakon gikk gjennom fremdriftsplanen i garasjeprosjektet (se
side 18 og 19 i sakspapirene).
Det har blitt noe forsinkelse pga. flytting av en garasje
ved fotballbanen for å få bedre innkjøring til boligene bak
garasjerekka ved fotballbanegarasjene. Flytting var mulig
fordi ny søppelløsning tar mindre plass.
Søknad om igangsetting er lovt sendt i løpet av uka. DRMA,
arkitektfirmaet som vi bruker, er ansvarlig for å sende inn
søknaden til kommunen.
3 ukers kommunal behandlingstid er vanlig, men siden vi ber
om unntak, er det ikke godt å si hvor lang tid det kan ta.
Til vår fordel taler det at kommunen kjenner saken vår godt.
Spørsmål fra beboerne til Kyrre, Arild og styret:
Hvor fort kan arbeidene starte når vi har fått svar
fra kommunen?
* Usikkert fordi arbeidene egentlig skulle ha startet etter
påskeferien, men siden borettslaget ikke har fått endelig
godkjenning på søknaden ennå, trenger entreprenøren litt tid
til å få hentet inn folk siden de må starte på andre
prosjekter i mellomtiden. Men de vil etterstrebe å starte så
fort som mulig etter at igangsettingstillatelse er gitt.
Hva gjør styret for midlertidig parkering i
byggeperioden?
* Styret skal søke om gateparkering i 1. Strøm terrasse
eller annet i nærheten i nær framtid. Grunnen til at det
ikke allerede er gjort, er usikkerhet vedrørende når vi får
igangsettingstillatelse.
Hvor mange elektriske stikk blir det i garasjene?
* Fire strømuttak per garasje. En dobbeltkontakt i taket,
til bl.a. portåpner, og en dobbeltkontakt på veggen. Uttak
for elbil-lading (spesialkontakt) blir en tilleggsopsjon,
men alle garasjer vil bli tilrettelelagt for elbil-lading i
ettertid. Felles sikringsskap vil ha plass sånn at alle
garasjer kan få egen strømmåler og egen kurs til lading.
Vil det bli et problem når snø/is som smelter faller
ned fra garasjetakene. Det kan bli personskader, jfr. våre
glatte hustak.
* Takstein som Bogen og Mathisen har i tilbudet sitt, skal
ha større friksjon enn takplatene på husene, så det burde gå
bra.
Når må garasjene være tømt og må man ta ut eventuelle
trehyller bakerst i garasjen?
* Snarest mulig.
* Styret vil sette ut en container slik at beboerne kan
kaste avfall der når de tømmer garasjen sin. Større mengder
avfall må beboer selv sørge for å levere på Lindum.
* Styret vil informere om dato når container bestilles.
* Eventuelle trehyller i garasjene må i utgangspunktet
fjernes. Kyrre synes det er vanskelig å besvare spørsmålet
uten å ha sett hyllene. Det vil uansett bli befaring før
tiving starter, og det vil bli gitt beskjedhvis det er igjen
ting i garasjene som må fjernes..
Bordkledning garasjer på tvers eller på langs? Beboer
uttrykker bekymring for estetikk hvis vi velger bord på
tvers siden husene har bord på langs.
Entreprenøren anbefaler bord på tvers fordi
* Nederste del av garasjebordene kan bli råttent. Har du
bord på tvers, kan du bytte ut de nederste bordene. Har du
bord på langs, må du bytte ut hele veggen.
* Garasjer er mer utsatt for råte siden de ikke måkes på
samme måte som man gjør rundt eget hus.
* Bord på tvers, dvs vannrett bordkledning, er billigst.
Hvordan gjør vi det med tilvalg?
* Beboerne vil få et skjema hvor de skal krysse av for
tilvalg (ekstra arbeider) en måtte ønske. Det vil oppgis stå
pris for hvert enkelt tilvalg. Eksempel på tilvalg kan være
å sette opp en slags plattform for oppbevaring av ting
(montert på undergurt på takstoler).
* En beboer ønsker tilvalg på grunnarbeider helt fram mot
hoveddøra. Styret har kun bedt om pris på asfalt/grus på
stikkvei fra kjørevei og arbeider frem til der taket over
inngangen starter.
Hva gjør vi med inngangspartiene/stikkveien til
leilighetene?
* Dette vil koste ekstra å ordne. Er ikke med i det
opprinnelige tilbudet, men styret har fått pris. Spørsmålene
styret må ta stilling til og ønsker innspill fra beboerne på
er:
* Skal borettslaget dekke nytt inngangsparti for alle som
ønsker det?
* Skal borettslaget dekke kun for de som har originalt
inngangsparti? Har man gjort endringer, må man dekke selv.
Slik det er med balkonger. Kun originalbalkonger restaureres
på borettsslagets regning. De som har utvidet balkongen, må
selv stå for vedlikeholdet.
Skal kumlokk som er sjenerende plassert på interne
kjøreveier, flyttes?
* Det er kun lagt opp til kumlokk-endringer ved garasjene,
ikke på kjøreveiene. Evt. flyttinger her, vil bli en
ekstra-utgift.
Det er foreslått uisolerte garasjeporter – kan ikke
sånne lett bli bulkete ved skade? Hva med isolerte porter,
de holder vel bedre?
* Det brukes uisolerte porter i sånne garasjeanlegg.
Isolerte porter koster mer, og vil også bli dyrere å
reparere ved evt. skade. Vi mener Hørman-portene som vi
foreslår, er av god kvalitet.
Blir det egen handikappgarasje?
* Ikke avgjort. Måtte da i så fall bli i murgarasjen og sånn
at den planlagte tekniske bod blir noe mindre.
Hva kan gå galt? Hva kan føre til
kostnadsoverskridelser?
* Kyrre og Arild svarer at det hovedsakelig skjer hvis
borettslaget velger å gjøre endringer i prosjektet
underveis, eller grunnarbeidene viser seg å være
vanskeligere enn antatt. Det er tatt forbehold om dette i
kontrakten. Hvis det for eksempel viser seg at det må gjøres
sprengningsarbeider fordi vi støter på berggrunn, vil dette
fordyre prosjektet.
I tillegg til alle spørsmålene var det mange beboere som
uttrykte optimisme både over at vi snart er i gang og at det
blir bra med nye garasjer.
Annet:
SØPPEL: Det har vært kritikk på manglende kapasitet
etter vi la om til felles søppelløsning etter pålegg fra RfD.
Spesielt containere for restavfall og glass-metall er fulle.
Vi er lovt tømming av rest- og matavfall hver uke av RfD i
overgangsperioden frem til nytt søppelanlegg er klart. Dette
har ikke alltid vært tilfellet. Noe har skyldes
vanskeligheter med tømming pga. store snømengder denne
vinteren.
En beboer rapporterte at restavfall ikke hadde blitt tømt på
tre uker rundt påskeferien.
Styret sier det er viktig å sortere søppelet vårt godt. Ikke
kaste store isopormengder i restavfallscontainer. Viktig å
slå sammen pappkartonger. Kun legge papp/papir i
papircontainer (ikke plastposen også) og bruke den brune
matavfallsposen til matavfall. Hvis det er fullt på det ene
leveringspunktet, gå til det andre. Kanskje det er plass
der.
Vi har fått mindre restavfall-kapasitet etter omleggingen.
Viktig at så mange som mulig tar direkte kontakt og
varsler/klager til Rfd hvis restavfall/matavfall ikke har
blitt tømt på fredager.
BRANNVERNKONTROLL: Flere beboere mente det bør bli
obligatorisk med brannvernkontroll (sjekking av
brannslukkingsapparat og røykvarslere) for beboere som ikke
har hatt dette på en stund. Det er for vår alles sikkerhet.
VEDLIKEHOLDSPLAN: Styret håper – sammen med
Teknisk Utvalg - å legge en snarlig plan for kommende års
vedlikehold. Maling av boligene vil enten bli neste år eller
året etter.
|